کد خبر: ۹۶۸۶
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

راه‌اندازی سامانه آنلاین اطعام محرومان در «هم‌سفره»

همه‌چیز از دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت چند جوان متخصص در حوزه‌های کارآفرینی، آی‌تی و کسب‌و‌کار شروع شد.امیرحسین صالحی می‌گوید: در تحقیقاتمان متوجه شدیم شیوه‌های سنتی چالش‌هایی دارند.

چند جوان تحصیل‌کرده و متخصص که دغدغه هم‌نوعانشان را داشتند، فکری نو به سرشان زد و از یک سال پیش، کاری خلاقانه را برای کمک به محرومان کلید زدند. آنان با فناوری روز، سراغ دستگیری از نیازمندان رفته‌اند.

اینجا در پلتفرم «مهمان من» برای اولین‌بار در ایران، غذا سفارش می‌دهید، اما نه برای خودتان، بلکه برای همشهریان آبرومندی که با گرسنگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ چند‌و‌چون این موضوع را در ادامه از زبان امیرحسین صالحی، مدیر این پلتفرم بخوانید.

 

بهره‌گیری از فناوری برای خدمت‌رسانی

همه‌چیز از دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت چند جوان متخصص در حوزه‌های کارآفرینی، آی‌تی و کسب‌و‌کار شروع شد؛ اینکه می‌دیدند با‌وجود فعالیت مؤسسات خیریه متنوع، هنوز برخی افراد در سطح شهر، توان تأمین مایحتاج روزانه خود را ندارند. دو سال مطالعه و تحقیق کردند و حاصلش شد سامانه «مهمان من» که سال گذشته با شعار «شهر بدون گرسنه» رونمایی شد. 

صالحی می‌گوید: من و دوستانم به‌صورت سنتی و در‌قالب جهادی، خودمان به نیازمندان کمک می‌کردیم، اما در تحقیقاتمان متوجه شدیم شیوه‌های سنتی چالش‌هایی دارند و از طرفی سبک‌های نوآورانه و مبتنی‌بر فناوری در این حوزه بسیار کم به کارگیری شده است. از‌این‌رو بعد از اخذ مجوز مرکز نیکوکاری همسفره، پلتفرم مهمان من را طراحی کردیم تا از فرصت فناوری برای بهینه‌سازی خدمت‌رسانی به نیازمندان استفاده کنیم و مشارکت مردم را افزایش دهیم.

به گفته او سامانه مهمان من، حلقه واسط میان نهاد‌های فعال در حوزه محرومان با مردم و خیران محسوب می‌شود؛ «ابتدا تعدادی از خیریه‌ها و مجموعه‌های مردمی مرتبط با نیازمندان و کمیته امداد را شناسایی و به آنها پیشنهاد کردیم که نیاز‌های غذایی افراد تحت پوشش خود را برای اطلاع مردم در سامانه مهمان من بارگذاری کنند.

در مرحله بعد، مردم با مراجعه به سامانه، خیریه مورد‌نظر و زمینه کمک خود را که می‌تواند برای ایتام، بیماران، زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست، خیرات اموات و... باشد، انتخاب و مبلغ مورد‌نظر خود را واریز می‌کنند. در‌عین‌حال می‌توانند انتخاب کنند مبلغ اهدایی‌شان به‌صورت غذای گرم اهدا شود یا درقالب بسته غذایی. اگر حالت اول مدنظرشان باشد، فهرست غذا‌ها همراه قیمت در سایت موجود است.»

تغذیه روح و جسم در کنار هم

«مهمان من» با اینکه هنوز نوپاست و چندان شناخته‌شده نیست، طی یک‌سال گذشته با برگزاری کمپین‌ها و پویش‌های مختلف و جذب بیش‌از هشتاد‌خیّر، توانسته است حدود ۶ هزار پرس غذا برای نیازمندان شهر از‌جمله مناطق پنجتن، شهرک ابوذر و ساختمان تأمین کند و در ادامه بنا دارد خدمات خود را به سطح کشور و نیز سایر حوزه‌های مورد‌نیاز از‌جمله تأمین جهیزیه، آزادی زندانیان، تأمین پوشاک و‌... گسترش دهد. نرم‌افزار موبایل مهمان من نیز تا پایان تابستان به‌عنوان اولین سامانه آنلاین اطعام محرومان در ایران دردسترس عموم قرار می‌گیرد.

* این گزارش یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44